کمیته حسابرسی

کمیته انتصابات شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) بمنظور بررسی صلاحیت حرفه­ای و اظهارنظر در خصوص بکارگیری مدیران شایسته و افراد کلیدی به عنوان مهمترین ارکان بهره­وری و تعالی تشکیل گردیده است. هدف از تشکیل کمیته، ارائه نظرات مشورتی و کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیأت مدیره شرکت و بهبود آن جهت كسب اطمينان معقول از تحقق موارد ذیل است:

  1. پیشنهاد انتصاب و برکناری مدیران ارشد اجرایی شرکت.
  2. پیشنهاد نامزدهایی برای عضویت در کمیته­های تخصصی شرکت به هیأت مدیره.
  3. پیشنهاد برنامه آموزشی و اتخاذ سیاست­های لازم به منظور توجیه وظایف هیأت مدیره و جانشین پروری و نگهداشت مدیران ارشد.

 

مقدمه

کمیته انتصابات شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) بمنظور بررسی صلاحیت حرفه­ای و اظهارنظر در خصوص بکارگیری مدیران شایسته و افراد کلیدی به عنوان مهمترین ارکان بهره­وری و تعالی تشکیل می­گردد. این کمیته حسب دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق مسئولیت­های حاکمیت شرکتی تعریف شده و لزوم استقرار آن در شرکت مورد تاکید قرار گرفته است

اهداف

هدف از تدوین این منشور تنظیم اصول و چارچوب فعالیت کمیته انتصابات در شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) می­باشد. این کمیته جهت تحقق اهداف زیر تشکیل شده است

  • بررسی صلاحیت حرفه­ای افراد جهت تصدی مشاغل مدیریتی و کلیدی
  • کمک به ایفای مسئولیت شرکت در تحقق مسئولیت حاکمیت شرکتی
  • اتخاذ رویکرد حرفه­ای در فرایند انتصاب افراد در پست­های مدیریتی و کلیدی
  • نهادینه سازی رویکرد مدیریت بر مبنای شایستگی در فرایند جذب و انتصاب

معیارهای ارزیابی

ارزیابی افراد با درنظر گرفتن صلاحیت­های زیر انجام می­گیرد:

  • صلاحیت علمی: مقطع و رشته تحصیلی، مهارت­های تخصصی، دوره­های آموزشی و گواهی­های حرفه­ای
  • صلاحیت تجربی: تجربه حرفه­ای مرتبط با پست سازمانی
  • کارآیی: عملکرد فرد در سوابق شغلی قبلی(درصورت امکان سوابق حرفه­ای فرد از منابع قابل اتکا مورد بررسی قرار گیرد)

تبصره:  بررسی صلاحیت عمومی افراد اعم از برخورداری از حداقل سن، تابعیت، سلامت جسمی و روانی، مدرک تحصیلی، خدمت نظام وظیفه، اعتیاد و عدم سوء پیشینه کیفری، عدم تعهد خدمات تمام وقت به سایر سازمان­ها، اخذ استعلامات لازم از مراجع ذیربط و رعایت سایر مقررات و دستورالعمل­های قانونی در حوزه مسئولیت­های کمیته جذب و استخدام می­باشد.

ساختار کمیته انتصابات

کمیته انتصابات از 3عضو بشرح ذیل تشکیل می­شود

  • رئیس کمیته: ریاست کمیته انتصابات بر عهده رئیس هیأت مدیره می­باشد
  • اعضای کمیته: سایر اعضای کمیته انتصابات مشتمل بر مدیرعامل و یکی از اعضای غیرموظف هیأت مدیره می­باشد.
  • دبیر کمیته: مدیر منابع انسانی به عنوان دبیر کمیته انتصابات می­باشد.

جلسات کمیته

  • کمیته با حضور کلیه اعضاء رسمیت می­یابد و تصمیمات با اکثریت آراء قابل اجرا می­باشد
  • جلسات کمیته برای موضوعات ارجاء شده تشکیل می­شود
  • گزارش نتایج ارزیابی کمیته حداکثر پس از یک هفته کاری از تاریخ ارزیابی اعلام می­گردد
  • کمیته در انتصابات تخصصی می­تواند از مدیران مرتبط باآن حوزه جهت بهره­مندی و مصاحبه دعوت نماید.

وظایف اعضاء

رئیس کمیته :

  • تلاش مدبرانه در جهت مشارکت مؤثر اعضاء در فرایند ارزیابی
  • هدایت جلسات کمیته در جهت نتیجه­گیری مؤثر
  • نظارت بر روند فعالیت کمیته بر اساس انتظارات کلان هیأت مدیره

دبیر کمیته :

  • دعوت از اعضای کمیته، کاندیداهای تصدی مشاغل و مدعوین
  • ارسال رزومه و سایر اطلاعات مورد نیاز برای اعضاء قبل از برگزاری جلسه
  • برگزاری مؤثر و منظم جلسات کمیته
  • نگهداری کلیه مستندات مربوط به کمیته انتصابات

 

وظایف عمومی اعضاء :

  • حضور منظم و به موقع در جلسات کمیته
  • بررسی بی­طرفانه و حرفه­ای صلاحیت و شایستگی کاندیداها
  • مشارکت در تدوین آیین­نامه­ها و دستورالعمل­های مرتبط به انتصابات

روش­های ارزیابی

کمیته انتصابات بر اساس سطح سازمانی، مسئولیت و پیچیدگی شغل مورد نظر، ترکیبی بهینه از روش­های زیر را بکار می­گیرد:

  • مصاحبه تخصصی
  • مصاحبه رفتاری
  • آزمون معتبر و مرتبط روانشناختی
  • کانون ارزیابی و توسعه
  • بررسی سوابق عملکردی(در حد امکان از طریق مصاحبه حضوری یا تلفنی با دو نفر از مدیران/همکاران سابق فرد متقاضی انجام پذیرد)