کمیته انتصابات

کمیته انتصابات شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) بمنظور بررسی صلاحیت حرفه­ای و اظهارنظر در خصوص بکارگیری مدیران شایسته و افراد کلیدی به عنوان مهمترین ارکان بهره­وری و تعالی تشکیل گردیده است. هدف از تشکیل کمیته، ارائه نظرات مشورتی و کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیأت مدیره شرکت و بهبود آن جهت كسب اطمينان معقول از تحقق موارد ذیل است:

  1.      پیشنهاد انتصاب و برکناری مدیران ارشد اجرایی شرکت.
  2.      پیشنهاد نامزدهایی برای عضویت در کمیته­های تخصصی شرکت به هیأت مدیره.
  3.      پیشنهاد برنامه آموزشی و اتخاذ سیاست­های لازم به منظور توجیه وظایف هیأت مدیره و جانشین پروری و نگهداشت مدیران ارشد.

مقدمه

کمیته انتصابات شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) بمنظور بررسی صلاحیت حرفه­ای و اظهارنظر در خصوص بکارگیری مدیران شایسته و افراد کلیدی به عنوان مهمترین ارکان بهره­وری و تعالی تشکیل می­گردد. این کمیته حسب دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق مسئولیت­های حاکمیت شرکتی تعریف شده و لزوم استقرار آن در شرکت مورد تاکید قرار گرفته است

اهداف

هدف از تدوین این منشور تنظیم اصول و چارچوب فعالیت کمیته انتصابات در شرکت توسعه و عمران امید(سهامی عام) می­باشد. این کمیته جهت تحقق اهداف زیر تشکیل شده است

1)     بررسی صلاحیت حرفه­ای افراد جهت تصدی مشاغل مدیریتی و کلیدی

2)     کمک به ایفای مسئولیت شرکت در تحقق مسئولیت حاکمیت شرکتی

3)     اتخاذ رویکرد حرفه­ای در فرایند انتصاب افراد در پست­های مدیریتی و کلیدی

4)     نهادینه سازی رویکرد مدیریت بر مبنای شایستگی در فرایند جذب و انتصاب

معیارهای ارزیابی

ارزیابی افراد با درنظر گرفتن صلاحیت­های زیر انجام می­گیرد:

Ø     صلاحیت علمی: مقطع و رشته تحصیلی، مهارت­های تخصصی، دوره­های آموزشی و گواهی­های حرفه­ای

Ø     صلاحیت تجربی: تجربه حرفه­ای مرتبط با پست سازمانی

Ø     کارآیی: عملکرد فرد در سوابق شغلی قبلی(درصورت امکان سوابق حرفه­ای فرد از منابع قابل اتکا مورد بررسی قرار گیرد)

تبصره:  بررسی صلاحیت عمومی افراد اعم از برخورداری از حداقل سن، تابعیت، سلامت جسمی و روانی، مدرک تحصیلی، خدمت نظام وظیفه، اعتیاد و عدم سوء پیشینه کیفری، عدم تعهد خدمات تمام وقت به سایر سازمان­ها، اخذ استعلامات لازم از مراجع ذیربط و رعایت سایر مقررات و دستورالعمل­های قانونی در حوزه مسئولیت­های کمیته جذب و استخدام می­باشد.

ساختار کمیته انتصابات

کمیته انتصابات از 3عضو بشرح ذیل تشکیل می­شود

·       رئیس کمیته: ریاست کمیته انتصابات بر عهده رئیس هیأت مدیره می­باشد

·       اعضای کمیته: سایر اعضای کمیته انتصابات مشتمل بر مدیرعامل و یکی از اعضای غیرموظف هیأت مدیره می­باشد.

·       دبیر کمیته: مدیر منابع انسانی به عنوان دبیر کمیته انتصابات می­باشد.

جلسات کمیته

1)     کمیته با حضور کلیه اعضاء رسمیت می­یابد و تصمیمات با اکثریت آراء قابل اجرا می­باشد

2)     جلسات کمیته برای موضوعات ارجاء شده تشکیل می­شود

3)     گزارش نتایج ارزیابی کمیته حداکثر پس از یک هفته کاری از تاریخ ارزیابی اعلام می­گردد

4)     کمیته در انتصابات تخصصی می­تواند از مدیران مرتبط باآن حوزه جهت بهره­مندی و مصاحبه دعوت نماید.

وظایف اعضاء

رئیس کمیته :

·       تلاش مدبرانه در جهت مشارکت مؤثر اعضاء در فرایند ارزیابی

·       هدایت جلسات کمیته در جهت نتیجه­گیری مؤثر

·       نظارت بر روند فعالیت کمیته بر اساس انتظارات کلان هیأت مدیره

دبیر کمیته :

·       دعوت از اعضای کمیته، کاندیداهای تصدی مشاغل و مدعوین

·       ارسال رزومه و سایر اطلاعات مورد نیاز برای اعضاء قبل از برگزاری جلسه

·       برگزاری مؤثر و منظم جلسات کمیته

·       نگهداری کلیه مستندات مربوط به کمیته انتصابات

 

وظایف عمومی اعضاء :

·       حضور منظم و به موقع در جلسات کمیته

·       بررسی بی­طرفانه و حرفه­ای صلاحیت و شایستگی کاندیداها

·       مشارکت در تدوین آیین­نامه­ها و دستورالعمل­های مرتبط به انتصابات

روش­های ارزیابی

کمیته انتصابات بر اساس سطح سازمانی، مسئولیت و پیچیدگی شغل مورد نظر، ترکیبی بهینه از روش­های زیر را بکار می­گیرد:

·       مصاحبه تخصصی

·       مصاحبه رفتاری

·       آزمون معتبر و مرتبط روانشناختی

·       کانون ارزیابی و توسعه

·       بررسی سوابق عملکردی(در حد امکان از طریق مصاحبه حضوری یا تلفنی با دو نفر از مدیران/همکاران سابق فرد متقاضی انجام پذیرد)